Gennem en anerkendende tilgang, er det vores ansvar at skabe en ramme, som for den enkelte elev giver mulighed for trivsel og udvikling.
Vi tror på,
- at læring og udvikling er muligt gennem relationsdannelse.
- at fælles pædagogiske rammer, der stiller krav på en måde, der virker.
- at alle mennesker, der kan gøre det rigtige i situationen, gør det.
Det pædagogiske grundlag er udarbejdet med udgangspunkt i følgende litteratur:
Adfærdsproblematik i skolen, af Bo Hejlskov Elvén. Dansk Psykologisk Forlag A/S 2013.
Den neuroaffektive billedbog, af Marianne Bentzen. Hans Reitzels Forlag 2014.
Særligt tre afsnit i “Adfærdsproblemer i skolen” - har præget det pædagogiske grundlag på SIH. Det gælder:
- Den der tager ansvar kan påvirke.
- Mennesket gør det, der giver bedst mening i situationen.
- Pædagogisk arbejde er, at stille krav der virker.